Проєкт «Школа-територія миру»
Працюємо разом над створенням «території без провини» у школі та отримуємо новорічні подарунки від партнерів проєкту «Школа-територія миру»
Як психологиня я щодня маю запити щодо вирішення міжособистісних конфліктів. Найчастіше непорозуміння виникають між учнями. Коли ти одна на 660 учнів, то приділити увагу кожному/ній не можливо. Тому виникла ідея поділитися знаннями з колегами. А саме познайомити їх з відновними практиками у вирішенні конфліктів. З дітьми молодшої школи найкраще вирішувати конфліктні ситуації за допомогою гри «Територія без провини». Авторками гри є Сура Гарт, міжнародна тренерка та сертифікований тренер з ненасильницького спілкування міжнародного Центру ненасильницького спілкування зі штату Вашингтон США, та Аннікен Поулсон Біір, сертифікована тренерка з ненасильницького спілкування та директорка дошкільного навчального закладу в Норвегії. Мені пощастило познайомитися з ними у рамках проєкту для освітян «Територія без провини», що був організований Empatia та Міжнародним інститут інтегрального розвитку ІІІD за ініціативи Катерини Ясько, сертифікованої тренерки з ненасильницького спілкування в Україні.
Наразі я ініціюю впровадження моделі безпечного освітнього середовища вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації саме через впровадження відновних практик. Однією із таких практик саме є ННС (метод ненасильницького спілкування). Деякі відновні практики досить важко реалізувати з дітьми молодшого шкільного віку, а впровадження такого інструменту як ННС через гру, на мою думку, дасть можливість молодшим школярам мати у своєму арсеналі навичок, такий чудовий інструмент як емпатія. Я вважаю, метод ННС - єдиний метод, який дає можливість чітко глибоко і ясно усвідомити потреби свої та інших. На жаль, Полтавщина жодного разу не входила до переліку регіонів для відбору учасників на навчальні програми щодо відновних практик, а саме пілотної моделі «Мирна школа».
На сьогоднішній день вже реалізовано першу хвилю проєкту «Школа-територія миру» в рамках програми «Молодь змінить Україну 2021-Полтавщина» за підтримки та ініціативи Фонду родини Богдана Гаврилишина та фінансової підтримки Благодійного фонду Олександра Ващенка.
Проєкт – це комплексний підхід, який дає можливість закладу освіти будувати партнерські відносини між усіма учасниками освітнього процесу на основі емпатії та ненасильницького спілкування. Він передбачає збільшення кількості педагогів закладу на 50 %, які опанували нові та ефективні навички спілкування шляхом проходження навчального курсу «Розумію себе та взаємодію з іншими» та створення осередків миру, де кожен/на учасник/ця освітнього процесу міг/могла би мати вільний доступ до гри «Територія без провини» і граючись, навчалися б розуміти себе та інших.
Мета проєкту: створення психологічно комфортного освітнього середовища опорного закладу «Диканський НВК імені М.В Гоголя» вільного від різних форм насильства та дискримінації до весни 2022, шляхом проведення воркшопу з основ ненасильницького спілкування, тренінгу з розвитку навичок діалогу та практикуму з використання гри “Територія без провини” для 35 вчителів закладу та розробки методичних матеріалів для закріплення набутих знань та навичок щодня в освітньому процесі та навчання учнів і батьків відновним практикам на годинах спілкування та батьківських зборах за планами класних керівників впродовж 2021-2022 н.р
Проєктом передбачено навчання педагогів Диканщини, а експериментальним майданчиком для апробації програми навчального курсу обрано ОЗ «Диканський НВК імені М.В Гоголя».
На сьогоднішній день уже маю команду з 5 фахівців, які підготували навчального курсу для освітян. Це викладачі катедри менеджменту освіти Полтавського обласного інституту післядипломної освіти імені Остроградського Водолазька Тетяна та Бондар Тетяна, інженерка порозуміння Ставицька Євгенія, тренер та фасилітатор діалогів Овчаренко Олег, заступниця директора Миколаївської гімназії №3 Колесніченко Наталія, Директор Диканського будинку дитячої та юнацької творчості Дєєва Марина.
Сам проєкт - це безкоштовний навчальний курс для освітян. Протягом 26-28 жовтня 25 педагогів Диканської громади уже пройшли онлайн навчання за програмою навчального тренінгу «Розумію себе та взаємодію з іншими» проєкту «Школа –територія миру». Ці три навчальні дні педагоги та педагогині отримали знання та практичні навички з впровадження діалогу, ознайомилися з основами ненасильницького спілкування та практикували самоепатію та емпатію за допомогою гри «Територія без провини».
Проєкт уже має попит серед освітян усієї області та планується маштабування. Створено приватну спільноту у Facebook «Школа-територія миру_Полтавщина» https://www.facebook.com/groups/1068502627304883/
Загалом проєктом передбачено дві хвилі навчання за програмою навчального тренінгу. Перша уже завершилася у жовтні 2021 р, наступна запланована на 28-29 березня 2022 р.
На сьогодні за фінасової підтримки Фонду родини Богдана Гаврилишина, Британської ради та Європейського союзу у парнерстві з ГО «Міцна громада» та благодійним внескам батьків, освітян та небайдужих громадян на кауфразинговій платформі GoF, у заклад придбано 34 настільні гри «Територія без провини», підготовлено навчальний курс «Розумію себе та взаємодію з іншими», триває закупівля оснащення для створення осередків миру у закладі.
Після завершення першої хвилі проєкту виник запит та потреба у підтримці педагогів, які завершили навчання і впроваджують отримані навички у щоденну практику. Зараз 20 педагогинь щосереди зустрічаються онлайн на групі підтримки вчителів «Емпатійний двіж», що реалізується ведучими груп підтримки методом ненасильникького спілкування Волошко Ганною (м.Суми) та Рокотянською Інною (Диканька) в рамках проєкту «Емпатія в Україні».
Проєкт важливий для кожного, хто дотичний до школи: для батьків, учнів, вчителів, директора, адміністрації закладу та начальника відділу освіти.
Діти засвоюють моделі поведінки від дорослих. Тож якщо вчителі будуть впроваджувати отримані знання, то учні мимоволі засвоюватимуть нові патерни поведінки. Кожен свідомий учень буде відтворювати вдома набуті у закладі моделі спілкування, тоді принаймні двоє дорослих будуть дотичними до ненасильницького спілкування. Батькам важливо, щоб дитина відчувала радість та задоволення, коли іде до школи. Проєкт відкриє батькам нові можливості розуміння дітей через гру та включеності у освітній процес за принципом партнерства. Він направлений на попередження конфліктів, розуміння себе та інших. Я хочу, щоб насолоду від емпатії відчув кожен вчитель та учень, як два роки тому відчула я, коли мені пощастило пройти навчання за методом ненасильницького спілкування. Як освітній експерт я мрію, щоб мій проєкт «ожив» і «виріс» у освітню модель з формування безпечного освітнього середовища для впровадження навчальними закладами всієї України.
Чим більше свідомих лідерів та агентів ми матимемо в освіті, тим менше насильства та знущань буде в українських школах, отже дітям буде комфортніше у закладі. Проєкт має на меті об’єднати спільноту вчителів, які прагнуть стати справжніми агентами змін у своїх класах, закладі, вдома та громаді, освоїти новий підхід у навчанні дітей на основі емпатії, діалогу та розвитку емоційного інтелекту, зробити освіту якісною, а світ комфортним та мирним, вільним від насильства та ворожнечі.
Практична психологиня
ОЗ «Диканський НВК імені М.В.Гоголя» Рокотянська Інна