Булінг — стоп!
Основним завданням сучасної школи, що підтверджується й поширюється Міністерством освіти і науки України та Міжнародною організацією ЮНІСЕФ, є створення нового освітнього простору, головними засадами якого є створення безпечного середовища, а також забезпечення прав, свобод та інтересів дітей та педагогів.
Насильство у школі – буденна реальність для багатьох людей в усьому світі. Переслідування, знущання, погрози онлайн, образи – все це негативно впливає на школяра та його успіхи в навчанні. За даними різних досліджень, майже кожен третій учень та кожен п’ятий педагог в Україні так чи інакше зазнавав булінґу в школі.
Найчастіше цькування ініціюють надміру агресивні діти, які люблять домінувати, тобто бути «головними». Їх не турбують почуття і переживання інших людей, вони прагнуть бути в центрі уваги, контролювати все навколо. Принижуючи інших, вони підвищують власну значущість. Нерідко це відбувається через глибокі психологічні комплекси кривдників. Можливо, вони самі переживали приниження або копіюють ті агресивні й образливі моделі поведінки, які є у їхніх сім'ях.
Зазвичай об'єктом знущань (жертвою) булінґу вибирають тих, у кого є дещо відмінне від однолітків. Відмінність може бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки; незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність.
Що стоїть за насильством і що можна зробити, аби зупинити його, учні дізнаються на заходах, які проводять для учнів школи наші педагоги та соціально психологічна служба із залученням фахівців Полтавського районного сектору №1 філії ДУ «Центр пробації» в Полтавській області та «Диканського бюро правової допомоги Полтавського МЦ надання БВПД».
В рамках тижня протидії боулінгу ( до речі, в нашій школі такі тижні проходять два рази на семестр), який пройшов з 4 по 8 жовтня, по всіх класах були проведені заходи, на яких учасники освітнього процесу навчалися таким ключовим компетенціям як конструктивне вирішення конфліктів, побудова та підтримка стосунків, чутливість до багатоманіття та недискримінація, а також саморефлексія та життєстійкість. Це зокрема: години спілкування «Ми за світ без насильства», «Скажи - “НІ!” булінгу», "Допоможи собі, рятуючи інших", «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу», "Як не пустити боулінг в наш клас та створити антибулінговий осередк в класі», "Дві сторони булінгу- жертва і агресор",«Кібербулінг - загроза 21 століття. Скажемо булінгу - СТОП!», переглянули відео "Що таке кібербулінг" та «Скажи булінгу "Ні":5 мультфільмів, які навчають цінувати кожного.», взяли участь у грі-антибулінг "Давай дружити" ,тренінгових заняттях " Протидія булінгу в учнівському середовищі" та практикумі "Порядок реагування на випадок булінгу, ознаки та відповідальність осіб за вчинення булінгу".
Крім того для попередження випадків боулінгу у нашій школі вводяться елементи проєкту «Мирна школа», над впровадженням якого працює практичний психолог Рокотянська І.О. Проєкт “Мирна школа” має статус освітнього експерименту всеукраїнського рівня відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 1368 від 1 листопада 2019 року. Мирна школа підтримується урядом Німеччини через Програмний офіс Форуму громадянської служби миру в Україні
Проєкт “Мирна школа” в Україні тільки починає свій шлях. Перші результати та досвід учасників доводить, що зміни не будуть швидкими, але вони непомітно створюють іншу якість життя та атмосферу в школі. Адже Мирна школа – територія турботи та безпеки, де хочеться навчатись.
В школі також створена і працює Шкільна служба порозуміння, яка покликана зробити шкільне середовище комфортним і безпечним, шляхом примирення та погашення конфліктних ситуацій
Звісно, в НВК вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою ми можемо тільки за підтримки батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
- кожен учасник освітнього процесу знає про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди;
- спільно з учнями вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила;
- жоден випадок насильства або цькування і жодна скарга не залишається без уваги. Учням пояснюється, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими;
- в школі запроваджено механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити;
- лля успішного попередження та протидії насильству проводяться заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.
Очевидно, подолання булінгу — це поступовий процес, який має бути спрямований на зменшення концентрації таких випадків, а в майбутньому — на повну його ліквідацію. Врешті-решт, чому виникає булінг? Чому існують жертви? Чому існують агресори? Можливо, тому що всі причетні до вказаного явища — емоційно розгублені та більше ніж інші потребують любові й підтримки від оточення?
Алла Дмитренко
Заступник директора з виховної роботи
Опорного закладу «Диканський НВК імені М.В. Гоголя»